2 Ιουνίου 2020

περί τηλε-μαθημάτων και εξεταστικής







































[τηλε]εκπαίδευση

Μέσα σε αυτή τη περίοδο αβεβαιότητας και ανασφάλειας, στην εκπαιδευτική διαδικασία -που έχει πάρει ήδη πολύ διαφορετική μορφή λόγω των τηλεμαθημάτων- έρχεται να προστεθεί και μια ηλεκτρονική εξεταστική. Μια ηλεκτρονική εξεταστική που οι φοιτητές/τριες δεν γνωρίζουν καλά καλά πώς ακριβώς θα πραγματοποιηθεί παρότι βρισκόμαστε ήδη λίγες εβδομάδες πριν την έναρξή της. Συγκεκριμένα μετά από την απόφαση της συγκλήτου του ΑΠΘ η οποία έλεγε ότι το εξάμηνο θα ολοκληρωθεί κανονικά και η εξεταστική θα γίνει εξ αποστάσεως, το τμήμα καθηγητών μετά από συνεδρίαση αποφάσισε να ακολουθηθεί η εξ αποστάσεως εξεταστική χωρίς να δώσει καμία διευκρίνηση για τον τρόπο που θα εξεταστεί κάθε μάθημά μας [ή αν όχι κάθε μάθημα το σύνολο των εργαστηριακών ή των θεωρητικών] αλλά αφήνοντας το στην προσωπική επιλογή κάθε καθηγητή ή διδακτικής ομάδας.


Το ζήτημα της ηλεκτρονικής εξεταστικής, ως συνέχεια της τηλεκπαίδευσης που έχει εφαρμοστεί, εξακολουθεί να δημιουργεί εμπόδια και να υποβαθμίζει την εκπαιδευτική διαδικασία σε φυσικό περιβάλλον, χωρίς να μπορεί σε καμία περίπτωση να την αντικαταστήσει. Στην συγκεκριμένη φάση που βρισκόμαστε η εξεταστική θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί με μεικτό τρόπο χωρίς να αποκλείει κανέναν φοιτητή. Συγκεκριμένα υπάρχουν μαθήματα που έχουν τη δυνατότητα να δοθούν με γραπτές/απαλλακτικές εργασίες ή να σταλούν ηλεκτρονικά [όπως γίνεται κάθε χρόνο] οπότε σε αυτές τις περιπτώσεις η ‘ηλεκτρονική εξέταση’ ήταν κάτι που ανέκαθεν γινόταν. Ωστόσο σε άλλα μαθήματα όπως τα εργαστήρια ή θεωρητικά μαθήματα που απαιτούν την φυσική παρουσία στη σχολή είτε για παρουσιάσεις είτε για γραπτή εξέταση, μια ηλεκτρονική εξεταστική σίγουρα δε μπορεί να είναι λύση. Και αυτό γιατί όχι μόνο υπάρχουν δυσκολίες όπως η προβληματική σύνδεση στο διαδίκτυο και η δύσκολη επικοινωνία αλλά και γιατί δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που μια ηλεκτρονική εξέταση έχει μετατραπεί σε πλήρη έλεγχο [με την κάμερα να γυρνάει και να ‘ελέγχει’ όλο τον περίγυρο του φοιτητή και άρα του προσωπικού του χώρου] καταργώντας έτσι βασικά δικαιώματα προσωπικών δεδομένων. Ταυτόχρονα είναι πλήρως αντιφατική η πολιτική της κυβέρνησης που από τη μία ανοίγει σχολεία αλλά κρατά κλειστά τα πανεπιστήμια τη στιγμή που υπάρχουν οι υποδομές για να δοθούν κανονικά μαθήματα, λαμβάνοντας εννοείται όλα τα μέτρα προστασίας και μεριμνώντας για την ελεύθερη επιλογή είδους εξέτασης για άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
Για εμάς μια καθολική ηλεκτρονική εξεταστική σε καμία περίπτωση δε μπορεί να αντικαταστήσει την φυσική παρουσία και επικοινωνία των φοιτητ[ρι]ών και τον καθηγητών παρά αφήνει παρακαταθήκες υποβάθμισης της ζωντανής εκπαιδευτικής διαδικασίας και μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης και σε ένα επόμενο διάστημα, αποκλείοντας έτσι το πιο πληττόμενο κομμάτι της κοινωνίας από την παιδεία αλλά και αντιβαίνοντας σε πάγια αιτήματα των φοιτητικών συλλόγων.
Προφανώς, για εμάς όλα όσα περιγράψαμε και παραπάνω σε σχέση με την ηλεκτρονική εξεταστική δεν είναι ξεκομμένα από την συνολικότερη κατάσταση στην εκπαίδευση, ειδικά το τελευταίο διάστημα, με το αντιδραστικό πολυνομοσχέδιο που πέρασε η κυβέρνηση εν μέσω καραντίνας, χωρίς καμία συζήτηση με την εκπαιδευτική κοινότητα. Πολυνομοσχέδιο του οποίο προβλέπει αύξηση της αναλογίας μαθητών ανά τμήμα (και κλείσιμο χιλιάδων τμημάτων και σχολείων), την αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων, την επαναφορά της βάσης του 10 και της τράπεζας θεμάτων, τα πρότυπα σχολεία και την «αριστεία, την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών που οδηγεί στην κατηγοριοποίηση-υποχρηματοδότηση και εν τέλει ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης, καθώς και άλλες αντιλαϊκές-αντιεκαπιδευτικές διατάξεις. Αυτό το πολυνομοσχέδιο έρχεται να πλήξει πολύ περισσότερο τα παιδιά και τις οικογένειες λαϊκών οικογενειών με την αύξηση του ανταγωνισμού, της παραπαιδείας και να επιφέρει βαριά πλήγματα στην παιδεία ως καθολικό δικαίωμα καταργώντας κάθε έννοιας ελευθερίας και δημοκρατίας στο σχολείο.

Κάμερες στα σχολεία!
Για εμάς είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι η ζωντανή διδασκαλία δεν μπορεί να αντικατασταθεί από καμία άλλη διαδικασία πόσο μάλλον και να νομιμοποιηθεί ως κανονική διδασκαλία, όπως κάνει η τροπολογία του υπουργείου. Από την άλλη, και με αιτιολογία την παρακολούθηση του μαθήματος από παιδιά που δεν θα μπορούν να παρευρεθούν στο σχολείο, εισάγει την κάμερα στη σχολική αίθουσα και τη διδασκαλία, μέτρο που κρύβει αμέτρητους κινδύνους για την εκπαιδευτική διαδικασία. Η μαγνητοσκόπηση και η ζωντανή μετάδοση του μαθήματος είναι αντιεκπαιδευτική και αντιπαιδαγωγική, καθώς χάνεται ο αυθορμητισμός και η ελευθερία λόγου στο μάθημα και η σχολική τάξη παύει να αποτελεί χώρο μόρφωσης και κοινωνικοποίησης. Η παρακολούθηση του μαθήματος μέσα από την κάμερα, αντιβαίνει σε κάθε δικαίωμα εκπαιδευτικού και μαθητή σε ιδιωτικότητα και καθιστά αδύνατη τη διαφύλαξη των προσωπικών τους δεδομένων. Αυτές λοιπόν οι αποφάσεις του υπουργείου σημαίνουν δύο πράγματα. Πρώτον, την προσπάθεια ελέγχου στην εκπαιδευτική διαδικασία με κάθε δυνατό μέσω και δεύτερον, την αξιολόγηση και την κάλυψη των ελλείψεων εκπαιδευτικού προσωπικού με κάμερες.
Δεν θα επιτρέψουμε η πανδημία να γίνει η αφορμή για την μόνιμη εισαγωγή του big brother στη ζωή μας, για το μόνιμο στήσιμο της κάμερας στο σχολείο ή στη δουλειά μας, στο σπίτι, σε κάθε χώρο, για την κατάργηση κάθε ιδιωτικότητας και τη συνεχή μας παρακολούθηση και έλεγχο. Φοιτητές, μαθητές, εκπαιδευτικοί αντιλαμβανόμαστε τους εκπαιδευτικούς χώρους ως χώρους που αναπνέουμε, γελάμε, μαλώνουμε …ζούμε. Ή τουλάχιστον για αυτό παλεύουμε. Για σχολεία και πανεπιστήμια ζωντανά όπου υπάρχει διάλογος, έκφραση και δράση και όχι απλά για στείρα εκπαιδευτικά ιδρύματα.  

/Καμία σκέψη για καθολική εξ’ αποστάσεως εξεταστική. Καμία σκέψη για μονιμοποίηση των εξ’ αποστάσεως μαθημάτων. Η δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία δεν υποκαθίσταται από τα τηλεμαθήματα. Η εξεταστική να πραγματοποιηθεί λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα.
/Κατ’ εξαίρεση δυνατότητα εναλλακτικών τρόπων εξέτασης για φοιτητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
/Μείωση της ύλης των μαθημάτων, καμία συνθήκη υποχρεωτικών εργασιών ή βαθμολογικών ορίων.
/Να καταργηθεί τώρα η τροπολογία για την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση και μαγνητοσκόπηση του μαθήματος στις σχολικές τάξεις!
/Άμεση απόσυρση του αντιδραστικού αναχρονιστικού αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου του υπουργείου.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου